Weer een update - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Nina en Sanne - WaarBenJij.nu Weer een update - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Nina en Sanne - WaarBenJij.nu

Weer een update

Blijf op de hoogte en volg Nina en Sanne

25 Februari 2013 | Oeganda, Jinja

Lieve allemaal,

Hier weer een update van onze belevenissen. Inmiddels is het alweer even geleden dat we hebben geblogd, en we hebben inmiddels weer veel meegemaakt.

Uiteindelijk zijn we nog met Sharon naar Kampala gegaan om alle inkopen te doen, gebruikmakend van het donatiegeld. We hebben er veel van kunnen kopen (en dit is nog niet alles): een cd-speler voor de gehandicapte kindjes, een schoolbord voor de pre-school in het babieshuis, steunen voor op de wc, kleurplaten en kleurpotloden voor onze creatieve lessen voor in de village, een heleboel kinderkleding en 10 kinderfietsjes (waarvan 5 in het babieshuis blijven en 5 naar de village zullen gaan).
Met voldaan gevoel gingen we (na een lange dag) weer richting Jinja!
Een dag later hebben we de spullen naar het babieshuis gebracht, en de fietsjes aan de kindjes gegeven. Erg leuk om ze zien hoe blij ze daar mee waren!

Ook zijn we met Grace, de kleermaakster van het babieshuis, de stad in gegaan om stoffen te kopen voor de tuigjes voor de drie erg gehandicapte kindjes in het babieshuis, zodat ze beter kunnen blijven zitten in de stoelen waarin ze gevoerd worden. Inmiddels zijn de tuigjes af, en we zijn erg blij met het resultaat. De kindjes zitten nu veel beter en comfortabeler.
Daarnaast hebben we met de 'nurse' van het babieshuis een hoop medicijnen gekocht voor in haar kliniek.

Vandaag worden de twee rolstoelen voor de gehandicapte kindjes geleverd, en morgen zullen we met ze een stukje buiten het babieshuis rond gaan lopen. Ze komen nauwelijks buiten het terein van het babieshuis, dus ze zullen hun ogen uitkijken!
Ook zijn de matrassen voor in de bedden besteld, deze zullen binnenkort afgeleverd worden.

Vorige week zijn we dan eindelijk voor meerdere dagen (van maandag tot en met woensdag) naar de village gegaan. Wat een ervaring!
Het was een lange rit vanuit Jinja, we kwamen op maandagmiddag laat aan. Daar aangekomen hebben we de spullen in onze hut gezet, en hebben we met het schoolhoofd overlegd wat we precies zouden gaan doen. We hadden een hoop kleurplaten (met een opdracht erin), meegenomen. Hij was erg enthousiast, aangezien de kinderen enkel dit soort opdrachten krijgen tijdens een examen, en niet ter oefening. Het was dus erg belangrijk dat de kinderen op dit vlak gestimuleerd werden.
Dinsdag overdag zijn we de lessen daadwerkelijk gaan geven. We merkten dat de kinderen het erg leuk vonden, hoewel ze er niet veel van bakten ;). Ook was het lastig om ze uit te leggen wat ze precies moesten doen en ze te helpen tijdens de opdrachten, aangezien ze nauwelijks Engels konden spreken. We hebben alle kleurplaten een cijfer gegeven, en deze aan de kinderen teruggegeven.

Buiten de lessen om hebben we genoten van de rust en de omgeving. Aangezien ze in de village geen licht en electriciteit hebben, ben je de hele dag buiten. 's Avonds aten we met de rest van de vrijwilligers samen, waarbij we kookten op Nijlwater op een kampvuur. Als het donker wordt gaan de mensen in de village naar bed, wat betekent dat de dag voor hen afgelopen is rond 20/21 uur. Wij gingen zelf ook erg vroeg naar bed, en genoten van de geluiden om ons heen (de vele ratten, muizen, kikkers en andere dieren hielden ons tijdens de nacht gezelschap). Het meest keken we op tegen het naar het toilet gaan, aangezien dit een gat in de grond was met een hutje eromheen gebouwd (wat betekent dat er overdag een hoop vliegen zich in de hut begeven en 's nachts de spinnen tevoorschijn komen). Uiteindelijk viel het alles mee, alles went ;).

Woensdag zijn we nog naar de Lake Shore gelopen, het 'centrum' van de village. Opvallend was dat de mannen daar de hele dag samen zitten te chillen en te drinken en dat de vrouwen vanaf 6 uur 's ochtends druk in de weer zijn met het verbouwen van het land, en het doen van het huishouden. Erg oneerlijk.

's Middags zijn we weer teruggereden naar Jinja. Erg genoten van de douche en ons bed!

Donderdag en vrijdag weer naar het babieshuis geweest, en geholpen met de gehandicapte kindjes. Vrijdagavond was het tijd voor de Mzungu race (een kroegentocht met de andere vrijwilligers), een erg geslaagde avond! Helaas wel geeindigd zonder de camera van Nina, die is tijdens het uitgaan uit haar tasje gestolen. Zaterdag en zondag heerlijk gerelaxt aan het zwembad.

Deze week is alweer onze laatste week vrijwilligerswerk, de tijd gaat veel te snel! Maar we hebben erg leuke weken gehad, en kijken uit naar de twee weken reizen! Komend weekend gaan met we met de andere vrijwilligers op safari in Murchison Falls, een goede start!

• 25 Februari 2013 - 15:56

Marijke Quist:

Hi Sanne en Nina,

Fijn om te lezen dat jullie het goed hebben en goede dingen kunnen doen. Veel plezier op Safari en tot ziens.
    Marijke

• 25 Februari 2013 - 16:16

Saar:

ohhh en weer zit ik helemaal te glunderen! Echt super wat jullie allemaal hebben geregeld, en geweldig omde foto's te zien van die kids, die wil je toch zo mee naar huis nemen?? Geniet van jullie laatste weekje daar en dan van jullie welverdiende vakantietripje!

• 25 Februari 2013 - 16:37

Juud:

hel erg leuk meiden!! jammer dat het allemaal zo kort duurt eigenlijk! geniet er nog van/!!

• 25 Februari 2013 - 17:48

Janine:

Hoi Nina en Sanne,
    Wat ontzettend goed wat jullie allemaal van het donatie geld hebben kunnen aanschaffen,heel goed om het op deze manier,ter plekke, te besteden !!! Een goede laatste week he liefs Harrie en Janine

• 25 Februari 2013 - 19:00

Rob:

Dat jullie fantastisch werk doen is zeker.Dat de kinderen er blij mee zijn is zeker.Dat wij verwend zijn is zeker.Dat de foto's een verhaal vertellen is zeker.En dat jullie de safari verdiend hebben is zeker!!!
    Geniet ervan,maar dat doen jullie zeker!!Rob

• 26 Februari 2013 - 18:05

Johan En Marian Schot:

Hoi sanne en Nina

Wat een belevenissen!! Leuk om het via de mail te volgen en fijn dat jullie zoveel leuke en nuttige spullen van het ingezamelde bedrag voor de kinderen hebben kunnen kopen.
    Veel succes nog met je laatste week vrijwilligerswerk en geniet van jullie reis verder.
    We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en de foto's van de natuur.
    Veel groeten uit Willemstad. Johan en Marian

• 26 Februari 2013 - 21:39

Lisette:

Hee popjes!! Wat een leuk verhaal weer!! Super leuk dat jullie zoveel goeds kunnen doneren, echt mooi om zoiets te kunnen doen!! Ik ben ook erg onder de indruk van de foto's: wat een ontzettend lieve kindjes en die village ziet er idd wat primitief uit, zou niks voor mij zijn haha. Fantastische tijd hebben jullie zeg, echt gaaf om te lezen!! Gek dat het er alweer opzit maar dat rondreizen is ook zeker iets om naar uit te kijken :) kusjes uit Leiden xxxx

• 27 Februari 2013 - 19:25

Rinus:

Lieve Sanne en Nina,

Wat een geweldige besteding van jullie ingezamelde geld. Veel diirekter en nuttiger kun je bugdget toch niet besteden, je ziet meteen hoe blij de kinderen er mee zijn en er blijft niets aan de strijkstok hangen.
    De laatste week vrijwilligerswerk alweer. Heb je je goed latenm informeren over de veiligste wijze van reizen? Mijd risicogebieden (nabij grens met Congo) en probeer zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij andere backpackers. Heel veel plezier en laat snel weer van jullie horen.

• 28 Februari 2013 - 09:04

Corrie En Victor:

Hoi Sanne en Nina,

leuk hoor om jullie op deze manier te kunnen volgen. wat fijn dat er genoeg spullen aanwezig zijn om te kopen voor die kinderen. zo te lezen heb je ook genoeg tijd voor leuke dingen. jullie moeten er ook vooral van genieten nu je daar bent. het zit er bijna op en dan nog 2 weken de natuur in. kijken jullie uit!( wij kunnen het niet genoeg zeggen.....uh schrijven!) Maak veel foto,s dan kunnen wij later samen met jou/jullie terug blikken op een hele grote ervaring. dag meis..........xxxxx

• 03 Maart 2013 - 14:21

Julia:

Hoi Nina en Sanne,

Wat leuk om over jullie te lezen, wat jullie voor avonturen hebben mee gemaakt. De fietsjes vind
    ik erg kleurrijk grappig om te zien. Goh jullie hebben flink kunnen winkelen harstikke goed zeg!!!!
    En nu op safari en genieten, oppassen, plezier, gezellig,luieren, en heeeel veeeel zien!!!!!!

heel veel liefs,

LET

• 14 Maart 2013 - 23:07

Tiny:

Weer genoten van jullie verslag! Heel leuk om te zien hoe blij de kinderen waren met de spullen.
    Balen nina, van je camera! Kan je ook foto's maken met je telefoon? Wens jullie heel veel plezier tijdens
    jullie tour.Wanneer komen jullie terug? ben je er met de verjaardag van je moeder? Dan kijk ik uit naar
    je verhalen!

Dikke knuf door de lucht!
    Tiny, Richard en Roos